Zákon proti kouření – nutnost nebo zbytečnost?

Léta páně jen lehce zčeřené vody kolem kouření začínají dostávat podobu rozbouřeného moře, v jehož vlnách lodičky plné kuřáků s cigaretami zvlhlými od tříště slané vody přelévající se přes plavidlo pozvolna klesají ke dnu…

... protikuřácký zákon jde do finále.

Pomiňme skutečnost, že jeho současná podoba je paskvilem hodným námi (!) zvolených pánů poslanců a pojďme k meritu věci:  kouřit v restauracích, hospodách, knajpách, kavárnách, vinárnách, barech a ví bůh jak se dnes všechna ta zařízení nazývají zakázat či nikoliv?

Nabízím pohled člověka, jenž 44 let kouřil denně dvacku cigaret a zároveň člověka, který už osm let nekouří.

Pravdou je, že jsem mohl přestat dřív a pravdou taky je, že jsem se o to pokoušel několikrát – neúspěšně, jak jinak. Když jsem nicméně přestal a rozhlédl se po svých známých, zjistil jsem ke svému překvapení, že jich nekouří drtivá většina! Jak je možné, že jsem si toho nevšiml dřív? Odpověď se nabízí sama – hledal jsem především ty, s nimiž jsem byl na jedné lodi, která před lety byla docela velká a plná lidí s cigaretou v ruce, protože kouřit bylo normální! Podívejte se na filmy ze šedesátých let, v detektivkách s Karlem Hegerem v hlavní roli se bání o sto péro! Jen zvolna mizely zapálené cigarety ze stříbrného plátna a ještě v polovině osmdesátých let koloval mezi lidem český slogan: „Profesionálové jezdí na vozech Škoda a kouří Petry“! O kuřáckých přestávkách při různých školeních vyhrnuli se kuřáci k smrdutým popelníkům na chodbách a k jejich hloučkům se přidávali i nekuřáci, protože ono „zdravé“ jádro kolektivu tvořili hlavně kuřáci. (Zdravé je v uvozovkách úmyslně, protože v souvislosti s kouřením se dá mluvit o čemkoliv, ale zdraví to určitě nebude.)

V posledních dvou dekádách se ovšem nad kouřením začínají stahovat mraky až do jejich bouřkové fáze – kouřit se prostě nenosí.

Je nutné kouření v hospodách omezovat zákonem? Dávat si jídlo v zakouřené hospodě jsem neměl rád ani v dobách svého kouření – kromě lokálů, kde u stropu visela pračka vzduchu. Pokud se v ní včas měnily filtry, dalo se po obědě posedět u kávy – s cigaretou v ruce, jak jinak. Jenomže – kolik takových zařízení bylo nebo i dneska je? Na prstech spočítat.

Velké dilema mají hostinští a majitelé restauračních zařízení. V klasické pivnici to bez kouření skoro ani nejde, jenomže u piva šla jedna cigareta za druhou a popelníky přetékaly vajgly! Na druhé straně vychutnat si dobře ošetřené a natočené pivko bez spalin tabáků různých kvalit asi taky nebude od věci…

Upřímně řečeno nevím, jak hodně by mi vadil zákaz, kdybych ještě dnes kouřil. Možná ani moc ne. Jak takový zákaz funguje mám prakticky denně před očima. Ne že bych denně chodil na pivo do příjemné hospůdky v naší vesničce, čítající 124 obyvatel, pouze bydlím od jednu chalupu vedle a ze zahrady vidím na otevřenou verandu u jejího vchodu. Už víc než rok je v rohu židle a popelník, kam si kuřáci chodí vyčoudit své nezbytné cigáro. Tak dlouho se totiž v naší hospůdce nekouří. Zákaz vyhlásil pan hostinský, který měl v zakouřeném prostředí docela vážné zdravotní potíže. Nekouří se všude, ani v pokojích penzionu v patře.

Obavy, že tam chlapi přestanou chodit na pivo se nepotvrdily. Chodí dál, kromě jediného, který se zašprajcoval a jezdí se ženou na výlety po okolních hospodách, kde se ještě kouří. On řídí cestou tam, ona cestou zpátky.
Nekouří se pochopitelně při akcích na sále, bálem počínaje přes svatby, školní srazy či jiné sešlosti a přednáškou pro třicítku lidí konče. Když jsem se ho nedávno ptal, jestli nekuřácké prostředí mělo vliv na tržby, zavrtěl hlavou. V tom to není. Jestli ten zákon projde, pár hospod půjde do kopru, pokračoval, ale tam bych hledal úplně jiné příčiny, než zákaz kouření.

Kuřáci mi nevadí a je to svým způsobem každého problém, jestli si ničí zdraví zrovna tímto způsobem (i když na delší diskusi bude zřejmě financování léčby nemocí způsobených právě kouřením). Že se ale dá existovat bez cigaret jsem se přesvědčil na vlastní kůži, byť jsem si tehdy myslel, že to nedokážu.

A propos, kouřit jsem nepřestal ze zdravotních důvodů. Prostě mi to přišlo jako nesmysl.

Autor: Zdeněk Huspek | čtvrtek 10.3.2016 20:21 | karma článku: 13,56 | přečteno: 398x

Vánoční přání

Všem blogerům i jejich čtenářům jedno pohlednicové, letos v lednu, kdy i ve střední nadmořské výšce byla zima, pořízené přání.

24.12.2017 v 18:35 | Karma: 12,32 | Přečteno: 261x | Diskuse| Fotoblogy

Nedělní výšlap na rozhlednu

Rozhledna na sv. Markétě nad Dlažovem je od nás (z Loučimi) bratru (a sestře taky) necelých 5 kilometrů a poněvadž na kolo není počasí (mokré silnice, teploty kolem nuly),

11.12.2017 v 20:56 | Karma: 18,05 | Přečteno: 360x | Diskuse| Fotoblogy

Zdeněk Huspek

Prosincová procházka lesem aneb dvanáct do tuctu

Máme to u nás (Loučim, www.loucim.cz) do lesa co by kamenem hodil a zbytek došel, což v praxi znamená, že u prvních stromů jste za 10 minut volné chůze do kopce.

6.12.2017 v 20:50 | Karma: 12,71 | Přečteno: 229x | Diskuse| Ostatní

Hřbitov na hranici

Pán nebo rytíř z Nemanic - tohle okřídlené úsloví zná každý. Kde však leží vesnice Nemanice, o tom už má ponětí jen málo lidí. Napravme to.

1.12.2017 v 18:14 | Karma: 21,53 | Přečteno: 643x | Diskuse| Společnost

Říjnové cyklofoto 2 aneb Nýrská přehrada

Ta přehrada pár kilometrů za Nýrskem směrem k Železné Rudě je od doby, kdy jsem začal znovu jezdit na kole (viz fofoblog na mém poněkud zanedbávaném webu) moje srdeční záležitost.

26.11.2017 v 20:36 | Karma: 15,97 | Přečteno: 331x | Diskuse| Fotoblogy

Říjnové cyklofotofoto

Vraťme se o měsíc zpátky, kdy podzim zářil v plné své kráse. Ten den jsem na kole a s foťákem zajel k rybníku U dubu, kam si chodí posedět rybáři...

21.11.2017 v 21:08 | Karma: 17,20 | Přečteno: 357x | Diskuse| Fotoblogy

Bláznivé dubnové počasí

Před poledne u nás vyměňovali elektroměr a spadlo trochu sněhových vloček. Ten člověk pravil - aprílové počasí.

28.4.2016 v 19:00 | Karma: 17,47 | Přečteno: 370x | Diskuse| Fotoblogy

Hrady v předjaří

Ještě než se kamenné zdi hradních zřícenin schovají za listy okolních stromů a keřů, je dobré vypravit se k jejich prozkoumání s foťákem. Jednomu se tak dostane zajímavých pohledů.

8.4.2016 v 18:13 | Karma: 22,16 | Přečteno: 462x | Diskuse| Fotoblogy

Kašperské Hory ještě jednou - historická kola a motorky

Když jsme byli v Kašperkých Horách, navštívil jsem taky Muzeum historických kol a motocyklů. Vstupenky prodával osobně majitel Zdeněk Bálek, který se tomuto koníčku věnuje úctyhodných 40 let! Tak se podívejte na pár fotek.

3.4.2016 v 20:04 | Karma: 20,22 | Přečteno: 587x | Diskuse| Fotoblogy

Velikonoční trhy v Kašperských Horách

Než jsme se vydali na hrad Kašperk, zastavili jsme se na náměstí Kašperkých Hor, kdy zrovna probíhaly velikonoční trhy. A protože tohle téma je pro každého fotografa víc než zajímavé, nabízím pár obrázků.

1.4.2016 v 20:57 | Karma: 19,40 | Přečteno: 405x | Diskuse| Fotoblogy

Hrad Kašperk - velikonoční

Neděle velikonoční (27.3.) se po delší době vyznačovala solidním, tedy sice chladnějším, ale přece jen slunným počasím...

31.3.2016 v 21:33 | Karma: 20,30 | Přečteno: 492x | Diskuse| Fotoblogy

Předjaří v Pošumaví

Jaro se kvapem blíží - alespoň podle kalendáře. Podle počasí ale ten kvapík není až tak svižný. V noci mráz, na dvoře zbytky sněhu, o stráních kolem naší vesničky nemluvě.

7.3.2016 v 20:46 | Karma: 19,39 | Přečteno: 424x | Diskuse| Fotoblogy

Snový masopust

Minulou sobotu jsme si odbyli masopustní průvod taky u nás, v Loučimi. Bylo to o týden později, neboť se sokolíkům,

19.2.2016 v 21:05 | Karma: 13,29 | Přečteno: 176x | Diskuse| Fotoblogy

Zdeněk Huspek

Ani zima, ani předjaří - co tedy?

V pátek minulý týden jsem odpoledne vyrazil nad naší vesničku do lesa na menší procházku a protože neumím chodit bez foťáku,

15.2.2016 v 17:45 | Karma: 17,39 | Přečteno: 339x | Diskuse| Fotoblogy

Tak nám zabili Ferdinanda,

řekla posluhovačka panu Švejkovi a byla z toho první světová válka. Nám zase oranžově koblížková sněmovna požehnala registrační pokladny s napojením na strašáka každého živnostníka či podnikatele, tedy finanční správu.

10.2.2016 v 20:12 | Karma: 23,25 | Přečteno: 582x | Diskuse| Ekonomika

...a byla zima veliká

Titulkem čas od času začínaly pohádky, pokud mě paměť neklame. Pár obrázků s téměř pohádkovou zimou jsem připravil do dnešního fotoblogu.

8.2.2016 v 19:14 | Karma: 17,41 | Přečteno: 347x | Diskuse| Fotoblogy

Předjaří v Konstantinkách

Letošní podivná zima (podivná stejně jako loni a možná i předloni) staví národ fotografický před dilema, co vlastně fotit v zimních měsících, když po sněhu ani památky?

5.2.2016 v 18:37 | Karma: 17,58 | Přečteno: 424x | Diskuse| Fotoblogy

Na Chodsku vypuklo masopustní veselí

Týden před církevním termínem uspořádali masopustní průvod v Pocinovicích, což je jedna z historických chodských vesnic. Z množství obrázků jsem vybral třináctero do tohoto fotoblogu...

31.1.2016 v 21:06 | Karma: 16,80 | Přečteno: 237x | Diskuse| Fotoblogy

Zimní krajina: černobíle

Minule jsem publikoval obrázky kočího při práci se svým koněm. Než jsem k němu došel, nafotil jsem ojíněnou krajinu kolem kolejí tratě z Klatov do Domažlic. Modrobílá se mi přílš nezdála a tak jsem zkusil převod do černobílé...

28.1.2016 v 20:56 | Karma: 19,92 | Přečteno: 375x | Diskuse| Fotoblogy

Člověk a jeho kůň

Byla to procházka zimní krajinou kolem naší vesničky - s foťákem, pochopitelně. Za kopcem u lesa jsem narazil na klády...

25.1.2016 v 20:10 | Karma: 26,82 | Přečteno: 778x | Diskuse| Fotoblogy
Živnostník v.v., příležitostný novinář, fotograf, editor vlastních a obecních stránek, počítačový nadšenec. Obyvatel západních Čech s přiměřeně skepticko-optimistickým náhledem na svět. Ročník 47´.